Het elektronisch voorschrift

Vele artsen en tandartsen hebben het al in gebruik maar vanaf 1 januari 2018 is iedereen verplicht te werken met het elektronisch voorschrift.

We gaan er even dieper op in.

Bij het opmaken van je voorschrift tijdens je raadpleging bij de (huis)arts, zal je eerst geïdentificeerd worden aan de hand van jouw identiteitskaart. Hierna kan hij geneesmiddelen en/of andere farmaceutische producten toevoegen aan het voorschrift. Als alle producten opgenomen zijn op het voorschrift, volstaat een druk op de knop door de arts om het voorschrift naar ‘Recip-e’ te verzenden. Recip-e maakt binnen de seconde een uniek identificatienummer (Recip-e ID of kortweg RID genaamd) aan. Als je (huis)arts elektronisch voorschrijft dan krijg je een ‘Bewijs van elektronisch voorschrift’ mee waar de RID in de vorm van een barcode bovenaan staat. Dit afgedrukte document dient als geheugensteun voor de patiënt en moet aangeboden worden aan je apotheker als je je geneesmiddelen afhaalt. Recip-e is een beveiligd systeem. Enkel de arts, patiënt en apotheker kunnen de inhoud van het voorschrift zien.

Bij je bezoek aan de apotheek wordt de RID barcode ingelezen. Als het voorschrift een terugbetaalbaar geneesmiddel bevat, wordt automatisch jouw verzekerbaarheid gecontroleerd. Dit is mogelijk dankzij de samenwerking van Recip-e met het MyCareNet-platform van de ziekenfondsen dat de verzekerbaarheid online meedeelt.

Opgelet, vele artsen en specialisten schrijven nog niet elektronisch voor. Bij hen zal je nog een manueel geschreven voorschrift ontvangen dat ook geldig is in de apotheek (tot en met 31/12/17). Vanaf 1 januari 2018 zal enkel het elektronisch geneesmiddelenvoorschrift geldig zijn maar het geschreven voorschrift blijft evenwel mogelijk in dringende gevallen. In de toekomst zal het papieren bewijs met RID-barcode ook geleidelijk verdwijnen waarbij het scannen van de barcode zal worden vervangen door een lezing van de identiteitskaart. Maar dat zijn ‘zorgen’ voor later…

adminHet elektronisch voorschrift